Veelgestelde vragen

Hier vindt u antwoorden op veelgestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Wij helpen u graag verder.

U kunt ons telefonisch bereiken via 088-0441999 of stuur een e-mail naar info@liemerije.nl.

Hebben de mensen een eenpersoonskamer? 

Al onze bewoners hebben een eigen zitslaapkamer die ze deels naar eigen smaak kunnen inrichten.

Hoe lang is de wachtlijst?

De lengte van de wachtlijst wisselt. Er is dan ook geen standaard antwoord mogelijk op deze vraag. Onze cliëntadviseurs informeren u graag over de actuele wachtlijst. Zij kunnen ook vertellen wat de mogelijkheden zijn als de wachtlijst in uw geval heel lang is.

Mijn moeder heeft al jaren twee parkieten. Mag ze die meenemen?

We staan er open voor om te onderzoeken of bewoners kleine huisdieren mee kunnen nemen. In de praktijk lukt dit helaas vaak niet. De belangrijkste reden daarvoor is dat medewerkers geen tijd hebben om een dier te verzorgen. Ook kunnen medebewoners allergisch zijn voor dieren.

Hebben jullie crisisplaatsen? 

Voor een crisissituatie hebben we twee plaatsen op de psychogeriatrie en één op de somatiek. Een crisis is een situatie waarin een cliënt acuut zorg nodig heeft. Het kan natuurlijk zijn dat de crisisplaatsen bezet zijn. Dan wordt er gezocht naar een crisisplaats in de omgeving. Een crisisopname is altijd een tijdelijk oplossing. Na een crisisopname kan een cliënt definitief geplaatst worden in een ander huis.

Wat kun je meenemen aan persoonlijke spullen?

De kamers van de bewoners zijn standaard ingericht met een bed, een nachtkastje en een vaste kledingkast met kluisje. Bewoners kunnen de kamer verder naar eigen smaak inrichten met bijvoorbeeld een paar kleine meubeltjes, zoals een gemakkelijke stoel, een kastje en schilderijen.


Wat voor activiteiten zijn er voor de mensen? 

Er zijn activiteiten per afdeling op huiskamerniveau, zoals koekjes bakken, het doen van een gezelschapsspel, de krant (voor)lezen. Op afdelingsniveau worden er uitstapjes georganiseerd zoals bijvoorbeeld een dagje weg. In ons huis in Zevenaar worden wekelijks kerkdiensten gehouden en zijn er vieringen met Allerzielen, Kerst en Pasen. Ook worden er voor alle bewoners regelmatig optredens en modeshows georganiseerd. Klik hier om meer te lezen over activiteiten binnen Liemerije.

Mijn vader wil niet meer leven. Hoe gaan jullie daarmee om? 

We nemen alle vragen rondom behandeling en eventuele beëindiging van een behandeling serieus. Als de situatie zich voordoet, kunt u hierover in gesprek gaan met de woonbegeleider van de afdeling of de specialist ouderengeneeskunde.

Hoe wordt een verblijf bij Liemerije betaald? En gaat het inkomen van mijn moeder nu naar de Wlz?

Het inkomen blijft gewoon op de bankrekening van uw moeder binnen komen. De Wet langdurige zorg (Wlz) betaalt het verblijf en de zorg bij Liemerije en vraagt hiervoor een inkomensafhankelijke eigen bijdrage. Voor meer informatie verwijzen we u de website van het CAK, www.hetcak.nl. Wilt u meer weten over de kosten tijden het verblijf binnen Liemerije? Kijk dan eens op de pagina bewonersbijdrage.

Hoe zit dat met verzekeringen?

De ziektekostenverzekering blijft gewoon doorlopen.

Heeft Liemerije ook woonruimtes beschikbaar voor echtparen?

In verschillende huizen hebben we de mogelijkheid om echtparen samen op te nemen.

Kan mijn moeder nog bij mij op bezoek komen als ze bij Liemerije woont? 

Natuurlijk. Een bewoner kan altijd worden opgehaald voor bijvoorbeeld familiebezoek of een uitstapje. Liemerije heeft ook een rolstoelbus die tegen kilometervergoeding gebruikt kan worden bij het vervoer.

Zijn er vaste bezoektijden?

Liemerije kent geen vaste bezoektijden. Bezoek is altijd welkom. Veel bezoekers komen niet vroeg in de ochtend omdat medewerkers van de afdeling dan nog bezig zijn met het uit bed halen en de verzorging van de bewoners. Het is wel mogelijk om bepaalde zorgtaken, die u gewend was, op u te nemen. U kunt dit overleggen met medewerkers van de afdeling. 

Mag mijn moeder zelf bepalen hoe laat ze naar bed gaat? 

Liemerije werkt met belevingsgerichte zorg. Dat betekent dat medewerkers zoveel mogelijk uitgaan van de wensen van de bewoners.