Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Hier vindt u antwoorden op veelgestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Wij helpen u graag verder.
U kunt ons telefonisch bereiken via 088-0441999 of stuur een e-mail naar info@liemerije.nl.

Per locatie verschilt het formaat van een woon/slaapkamer of appartement. Onze cliëntadviseurs kunnen u hierover meer informatie geven. Neem contact met ze op via telefoonnummer 088 - 044 19 20 of stuur een e-mail naar clientadviseur@liemerije.nl.
De lengte van de wachtlijst wisselt. Er is dan ook geen standaard antwoord mogelijk op deze vraag. Onze cliëntadviseurs informeren u graag over de actuele wachtlijst. Zij kunnen ook vertellen wat de mogelijkheden zijn als de wachtlijst in uw geval heel lang is. Neem contact met ze op via telefoonnummer 088 - 044 19 20 of stuur een e-mail naar clientadviseur@liemerije.nl.
Bij enkele locaties kunnen echtparen samen worden opgenomen. Dit kan alleen wanneer er bij beide partners sprake is van lichamelijke problemen en beide partners een WLZ-indicatie hebben. Als echtpaar kunt u terecht bij:
  • Heukelumshof in Pannerden
  • Meulenvelden in Didam (hier is ook een mogelijkheid voor partners die beide dementerend zijn)
  • Droostaete in Duiven
  • Hamerstaete in Westervoort
Uw inkomen blijft u gewoon ontvangen. De Wet langdurige zorg (Wlz) betaalt het verblijf en de zorg bij Liemerije en vraagt hiervoor een inkomensafhankelijke eigen bijdrage. Voor meer informatie verwijzen we u naar de website van het CAK. Wilt u meer weten over de kosten tijdens het verblijf binnen Liemerije? Kijk dan eens op deze webpagina.
In de gemeenschappelijke huiskamers worden veel verschillende, kleinschalige activiteiten georganiseerd, zoals koekjes bakken, het doen van een gezelschapsspel, de krant (voor)lezen. Op afdelingsniveau worden er ook regelmatig uitstapjes georganiseerd zoals bijvoorbeeld een bezoek aan een restaurant, een visuitje of een wandeling. Bij Liemerije in Zevenaar worden wekelijks kerkdiensten gehouden en zijn er vieringen met Allerzielen, Kerst en Pasen. Ook worden er voor alle bewoners regelmatig optredens en modeshows georganiseerd.
We staan er open voor om te onderzoeken of bewoners kleine huisdieren mee kunnen nemen. In de praktijk lukt dit helaas vaak niet. De belangrijkste reden daarvoor is dat medewerkers geen tijd hebben om een dier te verzorgen. Ook kunnen medebewoners allergisch zijn voor dieren.
Uw ziektekostenverzekering moet u gewoon aanhouden. Of dat ook geldt voor uw eventueel aanvullende verzekeringen, weten wij niet. Dat kunt u navragen bij uw ziektekostenverzekeraar.
Als u bij Liemerije woont, dan zijn uw persoonlijke bezittingen verzekerd via de inboedelverzekering van Liemerije. Als u veel kostbare spullen heeft, adviseren we u uw eigen inboedelverzekering aan te houden. Liemerije heeft voor al haar bewoners een collectieve WA-verzekering afgesloten.
U hoeft bij Liemerije nooit een kamer te delen. Op al onze locaties hebben bewoners een eigen zit-slaapkamer die ze grotendeels naar eigen smaak kunnen inrichten. Sommige locaties hebben daarnaast ook enkele appartementen beschikbaar.
Liemerije kent geen vaste bezoektijden. Bezoek is altijd welkom. Veel bezoekers komen niet vroeg in de ochtend omdat medewerkers van de afdeling dan nog bezig zijn met het uit bed halen en de verzorging van de bewoners. U kunt uw bezoek in uw
eigen kamer/appartement ontvangen of gebruikmaken van de gemeenschappelijke ruimtes.
Het is ook mogelijk om bepaalde zorgtaken, die u gewend was, op u te nemen. U kunt dit overleggen met medewerkers van de afdeling.
Alle kamers zijn standaard ingericht met een bed, een nachtkastje en een vaste kledingkast met kluisje. Bewoners kunnen de kamer verder naar eigen smaak inrichten met bijvoorbeeld een paar kleine meubeltjes, zoals een gemakkelijke stoel, een kastje en schilderijen. Krijgt u een appartement dan zijn er nog veel meer mogelijkheden om eigen spullen mee te nemen.
Bij vragen kunt u altijd terecht bij de cliëntadviseurs van Liemerije. Neem contact met ze op via telefoonnummer 088 - 044 19 20 of stuur een e-mail naar clientadviseur@liemerije.nl.
Ja dat mag. Cliënten houden, als ze bij Liemerije wonen, zoveel mogelijk de eigen regie. Dat betekent dat medewerkers zoveel mogelijk uitgaan van de wensen van de cliënten.
Natuurlijk kan dat. Een bewoner kan altijd worden opgehaald voor bijvoorbeeld familiebezoek of een uitstapje. Liemerije heeft ook een rolstoelbus die tegen kilometervergoeding gebruikt kan worden bij het vervoer.
Voor een crisissituatie hebben we twee plaatsen: een op een psychogeriatrie (PG) afdeling en één op een somatiek afdeling. Een crisis is een situatie waarin een cliënt acuut zorg nodig heeft. Het kan natuurlijk zijn dat de crisisplaatsen bezet zijn. Dan wordt er gezocht naar een crisisplaats in de omgeving. Een crisisopname is altijd een tijdelijk oplossing. Na een crisisopname kan een cliënt definitief geplaatst worden in een ander huis.
Op verschillende locaties van Liemerije worden kerk- en gebedsdiensten verzorgd . Mensen uit geloofsgemeenschappen in de omgeving maken dit mogelijk:
  • Op locatie Zevenaar vinden maandelijks katholieke kerkdiensten plaats, én maandelijks protestantse kerkdiensten.
  • Op locatie Meulenvelden vinden maandelijks kerkdiensten plaats, afwisselend katholiek en protestant.
  • Op de volgende locaties/afdelingen vinden maandelijks gebedsdiensten plaats: Hamerstaete, Droostaete, Heukelumshof, Dijkzicht, Diemzicht, de Iep en de Eik.
Bewoners en cliënten van Liemerije zijn altijd welkom. Ook als naaste bent u in principe welkom. Aangezien de ruimtes waarin de gebedsdiensten en kerkdiensten plaatsvinden per locatie verschillen, kan de ruimte voor gasten van buiten beperkt zijn. De tijden en dagen waarop de kerk- en gebedsdiensten plaatsvinden zijn ook per locatie wisselend. Hierover kunt u het beste de afdeling raadplegen.