Onlangs vierden Mirjam Hubers en Petra Nout, onze organisatiebuddy’s van het eerste uur, hun eerste lustrum in deze rol. Reden te meer om ze te onderwerpen aan een diepte-interview over hun ervaringen met het welkom heten, begeleiden en wegwijs maken van nieuwe medewerkers binnen de organisatie de afgelopen 5 jaar.
Carrièrepad Liemerije
Op de vraag hoelang beiden werkzaam zijn bij Liemerije en hoe ze terecht zijn gekomen in de functie van organisatiebuddy, antwoordt Petra: "Ik ben nu 25 jaar in dienst bij Liemerije. Ik ben mijn loopbaan gestart op de revalidatie-afdeling. Sinds 2016 werk ik als woonbegeleider op De Iep en vanaf 2019 werk ik voor de helft ook als organisatiebuddy. De combinatiefunctie geeft veel dynamiek en daar krijg ik energie van."
Mirjam vertelt: "Ik werk sinds 2001 bij Liemerije, voorheen Diafaan. Destijds als woonbegeleider op Heukelumshof. En sinds 2019 ben ik volledig werkzaam als organisatiebuddy, samen met Petra. De functie is uitdagend omdat je van te voren niet weet wat de dag je gaat brengen. Ik vind het fijn om nieuwe collega's een warm welkom te geven en om iets voor ze te betekenen.”
Het ontstaan van de functie
“Onze rol als organisatiebuddy is gestart als een 3 jarig gesubsidieerd traject over onboarden waaraan wij namens Liemerije, met nog 10 andere zorgorganisaties, destijds deelnamen. Per deelnemende organisatie werd onderzocht waar de behoefte lag om tot de beste invulling te komen van een onboardingsproces en/of de functie van organisatiebuddy. De vraag naar nieuw personeel in de zorg nam (en neemt) immers alleen maar toe. En met de toenemende werkdruk en veranderende omgeving bleek het lastig om ook ruimte om nieuwe medewerkers echt op te vangen, te begeleiden en wegwijs te maken binnen de organisatie. Toen de formele functie na 1 jaar ontstond, waarvan we inmiddels, met hulp van de recruiter en personeelsadviseur ruimschoots hadden aangetoond dat deze van toegevoegde waarde was voor onze organisatie, zijn wij ‘m eigenlijk blijven uitoefenen. Tot op de dag van vandaag, inmiddels 5 jaar verder!”
Een gemiddelde werkdag
Petra omschrijft een gezamenlijke werkdag: "Mirjam en ik starten op donderdag altijd met een werkoverleg. In dit overleg bespreken we welke nieuwe collega’s er gestart zijn en maken we een verdeling. Ook evalueren we regelmatig met elkaar hoe het gaat en wat we nog beter kunnen doen. Na ons overleg gaan we snel op pad. We bezoeken de verschillende locaties om collega’s een warm welkom te geven. We gaan echt naar ze toe. Gemiddeld ontmoeten we 3 tot 4 collega’s op een dag. Als we op de locatie zijn aangekomen, zoeken we een rustig plekje op. Tijdens de gesprekken helpen we de nieuwe collega’s om in te loggen in alle systemen en beantwoorden we zoveel mogelijk vragen. Ook geven we vaak een rondleiding op de locatie. Op een eerste werkdag komt er veel op je af en wij proberen de nieuwe collega’s daar zo goed mogelijk in te begeleiden. Soms volgt er nog een tweede of derde afspraak, om nog dingen uit te leggen en vragen te beantwoorden."
Meerwaarde voor nieuwe medewerkers
“We kunnen mensen heel snel helpen en namens Liemerije laten zien dat we afspraken nakomen. Het is fijn dat, zeker de mensen in de zorg, het gevoel hebben dat ze erbij horen en er toe doen. Zij hebben immers minder affiniteit met computers en ict gerelateerde zaken,” zegt Petra. “We zijn ook een beetje ‘de ogen en oren van’ en hebben korte lijnen met P&O en Functioneel Beheer bijvoorbeeld. We merken echt een verschil op de afdelingen sinds onze komst. Er wordt veel meer meegedacht. De opvang van nieuwe medewerkers en het ‘er zijn’ voor ze is echt enorm verbeterd. En we scoren nog steeds goed,” zegt Mirjam lachend! “We ontvingen laatst zelfs een 10 gemiddeld!”
De organisatiebuddy’s zijn gewoon TOP!
Ze zijn zeer toegankelijk en je bent tussendoor snel met ze in contact.
Ik ben heel laagdrempelig welkom geheten door de organisatiebuddy die je wegwijs maakt en beschikbaar blijft.
Ik voelde me heel welkom door de aanwezigheid van de organisatiebuddy.
De organisatiebuddy is een absolute meerwaarde.
Op de vraag of ze andere organisaties ook een organisatiebuddy gunnen, roepen ze in koor: “Ja, natuurlijk! We worden regelmatig gebeld door collega’s van andere organisaties met de vraag hoe wij werken en dan vertellen we hier enthousiast over. Maar twee organisatiebuddy’s is wel een must hoor. En geduld is ook een vereiste in dit werk!”
De mooiste herinnering
Petra vertelt over een leerling VIG, een carrièreswitcher, die na een week huilend opbelde omdat ze het, op de afdeling waar ze geplaatst was, helemaal niet zag zitten. “Ik wist dat ze een groot hart voor de zorg had en met tussenkomst van P&O is ze overgeplaatst naar een andere afdeling. Een gouden zet bleek later want de opleiding heeft ze daarna glansrijk doorlopen en ze werkt nu al 5 jaar met heel veel plezier nog steeds op dezelfde afdeling.”
Blijvend enthousiast
Op de vraag of beiden nog steeds zo enthousiast zijn over hun rol als in het begin, antwoordt Mirjam: “Misschien nog wel enthousiaster.” En dat beaamt Petra. “We horen steeds meer van collega’s hoe blij ze met ons zijn. We stralen blijkbaar ook uit dat we het leuk vinden want vaak wordt ook gezegd dat ze het zelf ook wel zouden willen doen. De afgelopen vijf jaar zijn voorbij gevlogen. Wij zijn best verschillend maar toch ook weer een eenheid. Het kan heel goed samen, we vullen elkaar goed aan!”